Hoe een nieuwsbrief bijdraagt aan een betere conversie 

Hoe een nieuwsbrief bijdraagt aan een betere conversie 

Een betere conversie vanwege een nieuwsbrief? Ja, dat is absoluut mogelijk. Je staat er als ZZP-er of MKB ondernemer misschien niet altijd bij stil, maar middels een nieuwsbrief is verbetering van de conversie absoluut mogelijk. Dit geldt zowel online als offline. Hoe zit dit precies in elkaar en wat is hiervoor nodig? In dit artikel leggen we het graag aan je uit. 

Wat is conversie?

Voordat we verder schrijven over conversie, is het handig om duidelijk te hebben wat conversie is en hoe het eruit ziet. Het heeft alles te maken met hoe jij je doelgroep aanzet om een actie te nemen want je stuurt de nieuwsbrief niet voor niets. 

Dit is niet alleen een aankoop in je webshop of winkel, maar ook een inschrijving op je nieuwsbrief, een bestelling, een aanmelding voor je cursus, telefonisch contact, een download of een aanvraag voor meer informatie.

Deze resultaten kun je verbeteren door je nieuwsbrief te optimaliseren.

Optimaliseer je nieuwsbrief

Elke nieuwsbrief kan altijd beter. Zie het schrijven van een nieuwsbrief als een proces dat continue kan worden verbeterd. Ga niet alle tips tegelijk optimaliseren want dan weet je niet meer welke aanpassing het grootste effect had. Doe het stap voor stap en bekijk het effect per optimalisatie. 

Om de conversie te verbeteren zijn er echt heel veel mogelijkheden. Denk aan bijvoorbeeld de nieuwsbrief zelf, het gebruik van de juiste woorden, de afzender-domein-authenticatie, het verzendtijdstip of de kwaliteit van de verzendlijst met e-mailadressen. In dit artikel ligt de nadruk op de nieuwsbrief zelf om de conversie te verbeteren.

Hoe je dat aanpakt?
Hier zijn een aantal tips: 

  • Gebruik een duidelijke onderwerpsregel: een korte onderwerpsregel die prikkelt, mensen nieuwsgierig maakt en aanzet tot actie, verhoogt ongetwijfeld de nieuwsbriefconversie. 
  • Voorkom teveel artikelen in je nieuwsbrief: teveel informatie leidt de aandacht af en leidt tot keuze-stress waardoor er juist helemaal geen actie wordt genomen.
  • Integreer een call-to-action: elke nieuwsbrief is voorzien van een call-to-action, het liefst meerdere (een button of tekst om op door te klikken)!
  • Gebruik afbeeldingen en video's: beelden zeggen meer dan woorden. Kies daarom voor grafisch materiaal dat past bij de overige content. 
  • Korte stukjes op een actieve manier geschreven, die mensen snel scannen en begrijpen op zoek naar "wat heb ik hier aan" of "welk probleem lost dit voor mij op". Dit heeft absoluut invloed op het klikgedrag van lezers.

Hoe jouw nieuwsbrief bijdraagt aan een betere online conversie

Nu je weet hoe optimalisatie bijdraagt aan een betere nieuwsbrief conversie, ben je tevens nieuwsgierig naar de resultaten. Wij zetten het voor je op een rijtje: 

  • De gemiddelde bezoektijd op een webpagina neemt toe.
  • Het aantal bekeken webpagina's neemt toe na doorklikken vanuit je nieuwsbrief.
  • Klanten brengen meer tijd door op je website of webshop.

Begint het al een beetje te borrelen? Ga er actief mee aan de slag en ontdek de mogelijkheden voor het versturen van een nieuwsbrief. 

Een betere offline conversie dankzij jouw nieuwsbrief

Nieuwsbrief conversie neemt niet alleen online toe, maar ook offline verbeter je de resultaten. Hoe je dat voor je moet zien?

  • Online en offline conversie gaan altijd hand in hand. Door je nieuwsbrief te promoten met visitekaartjes of folders op de toonbank van je winkel, merk je ongetwijfeld positieve resultaten!
  • Zie je webshop als het verlengstuk van je winkel. Daarom zijn zowel je winkel als webshop een visitekaartje van je bedrijf. Voorzie beiden van een mooi lay-out en maak dit zichtbaar in je nieuwsbrief. 


Ga actief aan de slag met je nieuwsbrief en ontdek wat een nieuwsbrief je oplevert. Voor elke ondernemer is er genoeg keuze om je nieuwsbrief conversie te optimaliseren en betere resultaten te halen. Succes!

Wil je kennis en vaardigheden vergroten en meer "resultaat met nieuwsbrieven" ...
... schrijf je dan in voor gratis abonnement op onze tweewekelijks nieuwsbrief.