Email Nieuwsbrieven worden al meer dan 20 jaar gebruikt. Het is één van de meest interessante marketinginstrumenten om je (potentiële) klanten te bereiken. En het is één van de beste investeringen in online marketing. Maar zelfs de meest ervaren ZZP-er of MKB ondernemer kan voor de hand liggende fouten over het hoofd zien wat grote gevolgen kan hebben.
Voorkom deze grootste nieuwsbrief fouten
Onderwerpregel
- Je schrijft een lange onderwerpregel.
Schrijf je beste onderwerpregel in maximaal 50 karakters - Je schrijft je email onderwerpregel in alleen maar hoofdletters.
Doe dit niet want het komt erg schreeuwerig over. - Je zet "nieuwsbrief" in je onderwerpregel.
Dat is saai en niet interessant. Je abonnees willen juist iets super interessants in hun email inbox ontvangen. Je nieuwsbrief is eigenlijk een verrassing voor je abonnees. Geef ze dat dan ook. Stuur ze een aanbieding, een uitnodiging of een tip. Plaats bijvoorbeeld de kopregel van je eerste en belangrijkste artikel in je email onderwerpregel.
Nieuwsbrief inhoud
- Je bent een design artiest.
Je nieuwsbrief is geen kleurrijke brochure. Richt je meer op een creatieve tekst die je abonnee inspireert dan op een creatief design. Uiteindelijk gaat het om de boodschap die je nieuwsbrief abonnee moet prikkelen om actie te nemen. - Je nieuwsbrief heeft geen "verbinding" met je website.
Zorg dat de look & feel van je nieuwsbrief overeenkomt met je website of webshop. Denk aan hetzelfde logo, kleuren of lettertype. Dit zorgt voor directe herkenning bij je abonnee wat weer uitnodigt om je nieuwsbrief te gaan lezen. - Je voegt originele links toe.
Bijvoorbeeld: https://www.nieuwsbriefsysteem.nl/probeer-gratis.html Dit leest ongemakkelijk. Het is professioneler om een stukje tekst klikbaar te maken. - Je schrijft te grote stukken tekst.
Richt je op het overbrengen van één boodschap. Vertel iets over één product of een detail van een uitnodiging. Geef daarover je meest waardevolle informatie eventueel gecombineerd met een onweerstaanbare aanbieding. Maximaal 250 a 500 woorden met eventueel een duidelijke "lees-meer" actieknop naar je website. - Je raffelt een nieuwsbrief snel af.
Voorkom dat je elke keer verrast wordt om weer een nieuwsbrief te versturen. Plan het maken van een nieuwsbrief in je agenda. Verzamel in de dagen er voor alvast waardevolle informatie. En maak een nieuwsbrief zoals je die zelf ook graag wil ontvangen. Je abonnees zullen zo'n nieuwsbrief ook waarderen en er elke keer weer naar uit kijken.
Nieuwsbrief versturen
- Je verstuurt nieuwsbrief zonder te testen.
Altijd testen of de nieuwsbrief er zo uitziet als je wil. Herstel spelfouten en test of alle links werken. Zorg voor kwaliteit. - Je verzamelt wel emailadressen en stuurt geen nieuwsbrief.
Dit kan absoluut niet. Als iemand zich heeft opgegeven om je nieuwsbrief te ontvangen dan ben je verplicht om regelmatig een nieuwsbrief te versturen. Hiermee voorkom je dat je abonnee je nieuwsbrief niet meer herkent en je volgende nieuwsbrief kenmerkt als spam. Dit is niet goed voor je reputatie. - Je hebt geen toestemming om nieuwsbrief te versturen.
Gebruik geen dubieus verkregen emailadressen. Gebruik geen zelf verzamelde of gekochte emailadressen. Verstuur nieuwsbrieven alleen aan mensen (geïnteresseerden en klanten) die echt aan jou hebben aangegeven dat ze je nieuwsbrief willen ontvangen. - Je verstuurt op willekeurige tijdstippen.
Analyseer je nieuwsbrief rapportage en bepaal de tijdstippen dat het grootste deel van jouw publiek de nieuwsbrief leest zodat je nieuwsbrief het meeste effect heeft. - Je verstuurt te vaak of te weinig.
Geef van te voren duidelijk aan hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt. Wekelijk, twee-wekelijks of maandelijks. Dan weten je abonnees precies wanneer ze weer een nieuwsbrief van je kunnen verwachten.
Met bovenstaande tips in de hand ben je nu klaar om je nieuwsbrief te versturen. Voorkom bovenstaande fouten en je bent op weg om je verzendlijst, je organisatie of bedrijf te laten groeien.