33 tips voor meer nieuwsbrief abonnees

33 tips voor meer nieuwsbrief abonnees

Bezoekers van je website schrijven zich niet zomaar in voor je nieuwsbrief. Nieuwe inschrijvers willen graag iets terug voor het invoeren van hun e-mailadres. Stimuleer inschrijven door te belonen.

Het plaatsen van één aanmeldformulier op je website is niet meer voldoende. Je moet de mogelijkheid om in te schrijven op meer plaatsen aanbieden. Duidelijk aanwezig, niet te opdringerig en moet niet alle aandacht opvragen. De inschrijfmogelijkheden moeten meer geïntegreerd worden op je website, blog en op je social media kanalen.

Om met je nieuwsbrief meer mensen te bereiken heb je meer abonnees nodig.

33 tips voor meer e-mailadressen

Hier volgen 33 tips om nieuwe abonnees voor je nieuwsbrief aan te trekken en je verzendlijst met e-mailadressen te laten groeien. Sommigen vergen inspanning maar de meesten zijn eenvoudig toe te passen.

  1. Geef een leuk cadeautje in ruil voor een e-mailadres: probeer eens een e-book, white paper of korting weg te geven.
  2. Bied voor een inschrijving voor een cursus via e-mail aan.
  3. Geef een gratis webinar, waarvoor mensen zich met een e-mailadres moeten registreren.
  4. Bied een opname van een webinar aan in ruil voor een e-mailadres. Maak het inschrijven met een e-mailadres verplicht om de opname te bekijken of te downloaden.
  5. Bied nieuwe inschrijvers een eenmalige korting aan. Dit gebeurt veel bij mode winkels.
  6. Maak je homepage belangrijk voor je aanmeldformulier. Je homepage krijgt normaal gezien de meeste bezoekers van je website. Zorg ervoor dat je aanmeldformulier op een prominente plaatst opvalt.
  7. Plaats het aanmeldformulier prominent op je website, verstop het niet op een contactpagina, plaats het zo dat je website bezoekers het niet kunnen missen.
  8. Toon aanbevelingen van enthousiaste nieuwsbrieflezers in de buurt van je aanmeldformulier.
  9. Noem de voordelen en het nut van het inschrijven voor je nieuwsbrief. Maak duidelijk wat je nieuwe lezers er aan hebben.
  10. Laat je potentiële inschrijvers precies weten wat ze krijgen en hoe vaak ze de nieuwsbrief ontvangen.
  11. Maak het invullen van je aanmeldformulier laagdrempelig, vraag zo min mogelijk informatie (bijvoorbeeld alleen een e-mailadres). Dit verhoogt de kans op een inschrijving.
  12. Maak het inschrijven extreem eenvoudig; gebruik bij voorkeur een aanmeldformulier.
  13. Gebruik een plugin (zoals WP-TopBar) op je website met een speciaal inschrijfbericht boven of onder aan elke webpagina.
  14. Plaats "social proof" naast je aanmeldformulier: "Doe mee met # abonnees die deze nieuwsbrief al lezen".
  15. Plaats een aanzet-tot-actie knop op je Facebook bedrijfspagina en koppel die aan je inschrijfpagina.
  16. Plaats een oproep om in te schrijven voor je nieuwsbrief in je YouTube video's.
  17. Deel op social media een link naar de laatste nieuwsbrief. Zo laat je je fans en vrienden zien wat ze missen als ze zich niet inschrijven op je nieuwsbrief.
  18. Bied een exclusieve korting aan, die alleen geldig is voor je nieuwsbrief abonnees en promoot dat op social media.
  19. Noem een belangrijke Twitter gebruiker in je nieuwsbrief, en promoot dat dan op Twitter. Hopelijk zal de belangrijke Twitteraar je tweet retweeten naar zijn of haar volgers.
  20. Bied de eerste 50, 100, 200 inschrijvers een bonus, en promoot deze aanbieding via social media.
  21. Vraag je social media fans om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Netjes vragen kan nooit kwaad.
  22. Maak een waardevol blog artikel met een oproep om in te schrijven voor je nieuwsbrief.
  23. Plaats een oproep om in te schrijven in je "author resource box" aan het eind van een blog artikel.
  24. Plaats een oproep om in te schrijven aan het eind van je blogartikel.
  25. Bied een PDF versie aan van je populaire blog artikel in ruil voor een e-mailadres.
  26. Bied als bonus extra informatie aan het eind van een populair blog artikel. Bijvoorbeeld bij een blog artikel over de "Top 10 manieren om aan nieuwe klanten te komen", bied je een "extra 10 tips" aan voor een e-mailadres.
  27. Plaats een formulier of iPad op de toonbank waar de klant z'n gegevens kan invullen. 
  28. Verzamel e-mailadressen op evenementen. Houd een wedstrijd en maak het invoeren van een e-mailadres een vereiste voor deelname.
  29. Verstuur regelmatig een nieuwsbrief. Als mensen zien dat je regelmatig waardevolle informatie verstuurt zijn ze eerder geneigd om je nieuwsbrief aan te bevelen bij vrienden en collega's.
  30. Voeg een QR code toe aan offline media zoals visitekaartjes en evenementen posters. Zo kunnen mensen zich makkelijk inschrijven.
  31. Spreek met een bedrijf waarmee je samenwerkt af dat je elkaars nieuwsbrief promoot.
  32. Promoot je nieuwsbrief als je een orderbevestiging per e-mail verstuurt. Neem een link op en probeer mensen naar het aanmeldformulier te trekken.
  33. Vraag nogmaals en nogmaals om nieuwe inschrijvers. Op je website, in een blogartikel, op Twitter, op Facebook, op een evenement, in de winkel, ...


Ik hoop dat deze nuttige tips je enkele frisse ideeën gaat opleveren om je verzendlijst met e-mailadressen te laten groeien.

Wil je op de hoogte blijven van tips voor meer effect met nieuwsbrieven schrijf je dan in voor onze tweewekelijks nieuwsbrief.