Waarom afmeldingen niet erg zijn

Waarom afmeldingen niet erg zijn

Je vraagt je af waarom mensen zich afmelden voor je nieuwsbrief. In eerste instantie zou je dit persoonlijk kunnen opnemen. Vooral als het iemand is die je kent, een vriend, een familielid, een voormalige klant of een klant. Je zou kunnen denken dat je iets verkeerd hebt gedaan.

Afmeldingen zijn een goede zaak! Maar waarom?

Het betekent dat je alleen mensen op je lijst behoudt die de waarde inzien van je nieuwsbrief en die echt geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Het betekent ook dat je open ratio en doorklik ratio hoger worden.

Hier zijn een paar redenen waarom mensen zich afmelden en waar je wel wat aan kunt doen.

Niet relevante inhoud
Als de nieuwsbrief niet aan de verwachtingen voldoet, kan je veel abonnees verliezen.

Te veel nieuwsbrieven
Beperk het aantal nieuwsbrieven tot maximaal een keer per week.

Te weinig nieuwsbrieven
Bij te weinig nieuwsbrieven (een paar keer per jaar) zullen mensen je vergeten en zich uitschrijven, verstuur minimaal een keer per maand een nieuwsbrief.

Je schrijf alleen over jezelf
Als je constant praat over de laatste verkoopactie of nieuwste producten, dan kan dat als verkooppraat overkomen en mensen afstoten.

De nieuwsbrieven zijn te lang
Je verstuurt nieuwsbrieven die te lang zijn – die worden niet gelezen met als gevolg uitschrijvingen. Het is beter om in je nieuwsbrief een link te zetten naar je lange verhaal op je website / blog.

Nog een paar redenen waarom mensen zich afmelden (en deze hebben niets met jou te maken):

  • Ze kunnen zich overweldigd voelen door de vele e-mails in hun inbox
  • Ze hebben in het verleden je producten / diensten gekocht waar ze nu geen behoefte meer aan hebben
  • Ze kunnen altijd weer later terugkomen

Meestal schommelt het afmeldpercentage rond de 2% van een verzendlijst. 
In feite is dat goed omdat je zo alleen mensen aanschrijft die je nieuwsbrief ook echt willen ontvangen.

Een ander voordeel is dat je de e-mail marketing kosten laag kunt houden, want hoe meer nieuwsbrieven je verstuurt, hoe meer je meestal moet betalen. Dus alleen mensen op je lijst houden die de nieuwsbrief ook echt willen ontvangen is een geweldige manier om de kosten laag te houden.

Vat afmeldingen dus niet persoonlijk op.