Waarom afbeeldingen in je nieuwsbrief belangrijk zijn

Waarom afbeeldingen in je nieuwsbrief belangrijk zijn

Iedere online marketeer weet dat in iedere nieuwsbrief afbeeldingen moeten staan. Maar waarom is dat eigenlijk zo? We leggen je dat precies uit en geven je een aantal handige tips over het gebruik van nieuwsbrief afbeeldingen.

Waarom afbeeldingen in je nieuwsbrief gebruiken?
We leven in een wereld met steeds meer prikkels. Informatie moet steeds sneller worden begrepen en daarin spelen afbeeldingen een steeds grotere rol. Je hersenen verwerken afbeeldingen namelijk 60.000 keer sneller dan tekst.

Een kanttekening is hier wel op z'n plaats. Een nieuwsbrief met "alleen plaatjes" zal langzaam laden waardoor je email al snel als spam wordt gemarkeerd. 

Veel mensen kunnen niet eens meer zonder afbeeldingen en gebruiken dan ook steeds meer plaatjes zonder tekst. Denk maar eens aan de enorme toename van het gebruik van emoticons in toepassingen als Whatsapp of Facebook, maar ook in reclamecampagnes.

Een smiley legt een positieve emotie beter en sneller uit meer dan een tekst als "het is hier leuk". Afbeeldingen trekken de aandacht en zijn dus zeer geschikt om in een nieuwsbrief te gebruiken.

Met een plaatje kondig je daarnaast ook de inhoud van je nieuwsbrief aan. Bovendien zijn afbeeldingen in een nieuwsbrief een welkome afwisseling op de meer diepgaandere boodschap die je met je tekst wilt uitdragen.

5 tips voor afbeeldingen in je nieuwsbrief
Hierbij 5 handige tips voor het gebruik van nieuwsbrief afbeeldingen:

  • Gebruik alleen relevante afbeeldingen.
    Een plaatje moet uiteraard wel passen bij het onderwerp en de tekst van je nieuwsbrief. Als een afbeelding geen enkele samenhang met de rest van de nieuwsbrief heeft, dan leidt dat alleen maar af en zorgt het voor verwarring en irritatie bij de lezer.

  • Maak gebruik van gratis afbeeldingen.
    Je kunt natuurlijk zelf foto's maken voor je nieuwsbrief, maar er zijn heel veel websites die gratis afbeeldingen zonder auteursrechten aanbieden.

    Check altijd het auteursrecht. Soms is naamsvermelding verplicht. De CC0 licentie staat eigenlijk voor het publiek domein. Je mag dan alles met de foto doen. 

    Kijk eens op mijn favoriete en mooie bronnen voor gratis foto's:
  • Afbeeldingen eenvoudig aanpassen.
    Soms wil je maar een deel van een plaatje in je nieuwsbrief gebruiken of je afbeelding wat bewerken. Daarvoor kan je een professioneel en duur bewerkingsprogramma als Adobe Photoshop gebruiken.

    Er zijn ook genoeg gratis online bewerkingsprogramma's zoals
  • Gebruik "lichte" afbeeldingen.
    Op mobiele telefoons duurt het langer om afbeeldingen te laden dan tekst. Zorg er daarom voor dat afbeeldingen in je nieuwsbrief niet te groot zijn en maak gebruik van een bestandsformaat dat niet te zwaar is.

    Uitstekende bestandsformaten zijn:
    • JPG (geschikt voor productfoto's)
    • PNG (geschikt voor afbeeldingen met weinig kleur, zoals logo of banners)
    • GIF (geschikt voor animatie afbeeldingen. Helaas wordt .gif niet door alle e-mailcliënts ondersteund. Bijvoorbeeld in Outlook worden GIF's niet goed weergegeven) 

  • Beperk het aantal afbeeldingen in je nieuwsbrief.
    Zorg ervoor dat je afbeeldingen netjes in de nieuwsbrief plaatst. Daarbij hoeft niet elk artikel een afbeelding te bevatten. Zo voorkom je dat je abonnees een fotoalbum in plaats van een nieuwsbrief ontvangen.

Conclusie

Afbeeldingen in je nieuwsbrief trekken meteen de aandacht. Het mooiste is als je zelf unieke afbeeldingen maakt en die vervolgens in je nieuwsbrief plaats.
Lukt dat niet, ga dan op zoek naar gratis afbeeldingen met een CC0 licentie waarbij geen naamsvermelding nodig is.