7 redenen waarom nieuwsbrieven niet goed werken

7 redenen waarom nieuwsbrieven niet goed werken

Een nieuwsbrief is voor ZZP'ers en MKB ondernemers een goede manier om contact te hebben met klanten. Maar alleen een nieuwsbrief maken wil nog niet zeggen dat je er ook resultaat mee hebt.

Er kan een specifieke reden zijn waarom je nieuwsbrief niet gelezen wordt. En het is belangrijk om juist die reden te achterhalen. Hierbij help ik je met 7 redenen waarom je nieuwsbrief niet werkt én wat je daar aan kan doen om wel succesvol te zijn. 

Een succesvolle nieuwsbrief maken, wat je wel en niet moet doen

  1. Er zit geen regelmaat in de verzending van je nieuwsbrief
    Wil je een band hebben met je (potentiële) klanten dan moeten je lezers regelmatig een nieuwsbrief ontvangen. Eén keer per maand een nieuwsbrief maken is wel het minimum, anders vergeten de lezers je. Met twee keer per maand houd je de aandacht goed vast. Verstuur alleen een wekelijkse nieuwsbrief als je echt genoeg te melden hebt.

    Wil je meer weten? Lees meer over: Nieuwsbrief frequentie: hoeveel is te veel?

  2. Je biedt geen meerwaarde
    Waarom zouden mensen de moeite nemen om jouw nieuwsbrief te lezen als deze niet aansluit bij hun interesses? Niet alleen moet jij goed weten waar jouw lezers in geïnteresseerd zijn, je moet ook autoriteit uitstralen. Je moet met nuttige tips komen en oplossingen bieden. Wanneer je dat vertrouwen hebt gewonnen zijn je lezers sneller geïnteresseerd in je producten of diensten.

  3. Je verzamelt geen nieuwe lezers
    Niets zo grillig als je publiek op het internet. Mensen kunnen oprecht geïnteresseerd zijn in de informatie die je deelt, maar haken na een tijdje toch af. Je moet dus steeds zorgen voor nieuwe lezers. Plaats een aanmeldformulier op je website en trek je bezoekers met een goede reden om aan te melden in ruil voor een e-mailadres.

    Wil je meer tips: Lees dan: Voorkom waardedaling van je e-maillijst    
      
  4. Je e-mail heeft geen opvallende onderwerpregel
    Wanneer je je inbox bekijkt, zul je eerst klikken op berichten met een onderwerp dat je nieuwsgierig maakt, dat uitnodigt om te lezen. Een onderwerpregel als 'mijn nieuwsbrief' spreekt niet direct tot de verbeelding. Een aansprekende onderwerpregel is daarom net zo belangrijk als de nieuwsbrief zelf.

  5. Je nieuwsbrief bevat teveel tekst
    Internet is een snel medium en leent zich niet voor lange teksten. Ook al heb je nog zoveel te vertellen over jouw product of dienst, zorg voor een gevarieerde presentatie van tekst, foto's en video's. Of verdeel je tekst over meerdere nieuwsbrieven.

  6. Je plaatst te weinig links naar je website
    Het uiteindelijke doel van je nieuwsbrief is om mensen naar je website te trekken en daar je producten aan te schaffen, gebruik te maken van je diensten of zich in te schrijven voor je cursus. Zorg er daarom voor dat je nieuwsbrief op strategische plekken klikbare links naar je website of webshop bevat.

  7. Je verstuurt je nieuwsbrief op het verkeerde tijdstip
    Denk je een goede nieuwsbrief maken prima onder de knie te hebben, blijkt dat je de brief op het verkeerde tijdstip verstuurt. Het is belangrijk om te weten wanneer jouw lezers aanwezig zijn op internet en het vaakst je e-mail openen. Is dat 's morgens, 's avonds, doordeweeks, in het weekend etc? Daar kun je het tijdstip van verzending vervolgens op aanpassen.

    Wil je meer tips? Wat is beste tijdstip om nieuwsbrief te versturen?

Advies

Nieuwsbriefsysteem.nl kan je helpen bij het analyseren van je lezerspubliek. Niet alleen geven de nieuwsbrief rapportages inzicht in hoe goed je nieuwsbrief presteert ten opzichte van anderen. Maar bijvoorbeeld ook wanneer je nieuwsbrief wordt geopend of hoe vaak er op een link wordt geklikt.

Blijf interessant en varieer met bijvoorbeeld onderwerpregel, nieuwsbrieflengte of verzendfrequentie. Test om er achter te komen wat het beste werkt bij jouw abonnees. En ... je hebt toch zeker wel een aanmeldformulier op je website.

Het analyseren van je nieuwsbrief resultaten is dan ook een voorwaarde voor een succesvol contact met je klanten. Succes!