Kunnen krachtige woorden je open ratio verhogen?

Kunnen krachtige woorden je open ratio verhogen?

Een professionele nieuwsbrief is een uitstekend marketing middel om contact te onderhouden met je doelgroep. Het is een snelle en makkelijke manier om onder de aandacht te blijven. Daarbij is het een goedkoop en meetbaar middel. 

Maar let op ... de cruciale beslissing over het wel of niet openen van je e-mail nieuwsbrief wordt genomen aan de hand van het onderwerp. Probeer daarom altijd een prikkelende onderwerpregel te schrijven die de belangrijkste boodschap van je email nieuwsbrief weergeeft. 

En dit is niet gemakkelijk. 

Sommigen doen over het bedenken van een onderwerpregel wel net zo lang als over het maken van de hele nieuwsbrief. Zo belangrijk is die onderwerpregel!

De kracht van een goede boodschap zit niet alleen in de opmaak of structuur. De kracht zit in hoe je de lezer kan sturen met woorden ... met krachtige woorden.

Als je je verdiept in wat jouw klantengroep is en weet met welke "krachtige woorden" je hun aandacht kan trekken, gaat uiteindelijk je open ratio omhoog.

Waarom een prikkelende onderwerpregel?

Over het belang van een geweldige email onderwerpregel hebben we al meerdere artikelen geschreven (en zijn van plan om er nog meer te schrijven).

Het schrijven van een prikkelende onderwerpregel is de beste manier zodat je nieuwsbrief abonnee (klant, lezer of prospect) de email opent en leest.

Het gaat om het schrijven van een onderwerpregel die interessant is en tegelijk prikkelt om de e-mail te openen en te lezen.

De beste onderwerpregels bevatten: "Tips", "Hoe doe je" en "Vragen".

Om er zeker van te zijn dat je onderwerpregel de aandacht van je lezer trekt zul je woorden moeten gebruiken die je lezer interesseert en prikkelt.

Welke woorden in een email onderwerpregel veroorzaken de hoogste open ratio?

Voor elke onderwerpregel gebruik je een balans van algemene, niet gebruikelijke, emotionele en krachtige woorden. Zo'n structuur zorgt voor leesbaarheid en attentie bij je lezer. 

Hieronder heb je een unieke verzameling woorden die veel voorkomen op de voorpagina van tijdschriften, in reclame folders en e-mail onderwerpregels.

Deze handige woordenlijst helpt je vandaag direct bij het vinden van de juiste woorden.

Algemeen woorden:

Algemeen voorkomende woorden zijn woorden die je altijd gebruikt. Algemeen voorkomende woorden zorgen voor verbinding tussen de woorden die zinvol is voor de leesbaarheid. Ze vormen met 20-30 % de basis van je onderwerpregel. 

Voorbeelden zijn: deze, dingen, dit, een, en, haar, hoe, je, jouw, over, na, waarom, wat

Niet gebruikelijke woorden: 

Niet gebruikelijke woorden zijn uniek genoeg om de aandacht van je lezers te trekken. Een mix van 10-20 % ongebruikelijke woorden in je onderwerpregel moet het lukken .

Voorbeelden zijn: baby, eigenlijk, geweldig, hart, hier, inderdaad, jaar, meer, mooi, sociaal, wereld, zie

Emotionele woorden:

Gebruik emotionele woorden om je lezer te verleiden om door te klikken en om je email, nieuwsbrief of bericht te lezen. Je hebt een goede email onderwerpregel als 10-15 % van de woorden emotioneel is.

Voorbeelden zijn: absoluut, aantrekkelijke, bekentenis, gevaar, moedig, opwindend, prachtig, waardevol, zorgen, zalig 

Krachtige woorden:

Krachtige woorden (power words) zijn net als emotionele woorden, bedoelt om de lezer aan te zetten tot actie. Krachtige woorden zijn een beetje unieker dan emotionele woorden omdat ze minder gebruikt worden. Deze woorden inspireren een emotie of oproep tot actie zonder veel context. Goede onderwerpregels bevatten ten minste één krachtig 'power' woord.

Voorbeelden: aanbevolen, aankondiging, aanzienlijk, absoluut laagste, advies, attractief, basis, beste, belangrijk, beperkte tijd, beter, bescherm, betrouwbaar, bewezen, bonus, compleet, eerste, enorm, enorme, exclusief, expert, extra, fascinerend, focus, garantie, gegarandeerd, geheimen, gekozen, geldig tot, gelegenheid, geleverde, gemakkelijk, getest, gezondheid, goedgekeurd, groei, groot, groots, grootste, handige, hoogste, hulp, informatief,  innovatief, interessant, introductie, jij, kleurrijk, krachtig, laatste, leren, levenslang, luxe, maken, mis dit niet, net binnengekomen, nieuw, nu, nuttig, onbeperkt,  onmiddellijk, ontdek, onvoorwaardelijk, opmerkelijk, overleven, plotseling, populair, praktisch, professioneel, resultaten, schaars, slechtste, snel, speciaal, splinternieuw, sterk, revolutionair, robuust, snel, speciaal, succesvol, superieur, tijdloos, uitdaging, uiteindelijk, uitstekend, ultieme, uniek, vaardigheid, vandaag, veelbelovend, veilig, veiligheid, verbazend, verbeterd, vereenvoudigd, verjaardag, verrassing, vertrouwen, vertrouwelijk, vrijheid, weet, win, winst, winstgevend, zeldzaam.

Tot slot nog een belangrijke tip

Een goede onderwerpregel bestaat uit 6 a 7 woorden. Gebruik in ieder geval nooit meer dan 10 woorden en maximaal 40 karakters.

Zorg er voor dat je belangrijkste woord in de eerst drie woorden staat zodat je lezersgroep begrijpt waar je email over gaat.

Je onderwerpregel bestaat met het doel "het verleiden van je lezers om je email nieuwsbrief te openen en te lezen".

Als ze je nieuwsbrief lezen heb je kans dat ze je informatie, tips, aankondiging of aanbieding leuk vinden, delen of kopen.

Het begint allemaal met een paar simpele woorden, toch? Dus als je een interessante nieuwsbrief hebt samengesteld, schrijf dan ook een prikkelende email onderwerpregel

Om compleet te zijn een leestip: 15 woorden om te vermijden in je onderwerpregel