Nieuwsbrief maken met resultaat

Nieuwsbrief maken met resultaat

Nieuwsbrieven zijn een fantastisch marketing instrument voor ondernemers waarmee het bedrijf verder kan groeien. En net zoals veel ondernemers wil je graag snel resultaat zien, meer klanten werven, meer klanten behouden, meer betalende klanten. Dan kan het toch voorkomen dat jouw nieuwsbrief resultaat je tegenvalt. Waar kan dat nu aan liggen? Aan jezelf, aan je nieuwsbrief, aan je doelgroep? Als je in die situatie graag je resultaten wilt verbeteren zullen de onderstaande praktisch tips je direct helpen. 

Schrijftips voor een nieuwsbrief met resultaat 

  1. Ken je doelgroep en stimuleer betrokkenheid

    Weet jij hoe je doelgroep eruit ziet? Wat zijn het voor mensen die aankopen bij je doen of gebruikmaken van je diensten? Door klantonderzoek te verrichten (stel klanten vragen), zijn veel problemen te tackelen. Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe gemakkelijk het is om een nieuwsbrief te schrijven die aanslaat.

    Wil je een nieuwsbrief versturen om meer klanten te behouden dan kun je bijvoorbeeld een enquête of gerichte vragen stellen. Je kunt wijzen op je services of je social media bedrijfspagina's. Je kunt zelfs een felicitatie versturen aan alle klanten die in de komend maand jarig zijn. Zo promoot je je merk en stimuleer je betrokkenheid.  

  2. Schrijf een nieuwsbrief met waardevolle informatie 

    Jouw doelgroep moet daadwerkelijk iets hebben aan je nieuwsbrief. Stel jezelf de volgende vraag: "wat winnen mijn abonnees met mijn nieuwsbrief"?

    De inhoud van je nieuwsbrief moet dus waardevolle zijn voor je doelgroep of een oplossing bieden voor een bepaald probleem. Verzamel interessante onderwerpen op het internet of kijk of je bepaalde nieuwsberichten kunt koppelen aan jouw producten en/of diensten.

  3. Het regelmatig versturen van een nieuwsbrief zorgt voor meer omzet

    Wist je dat het structureel versturen van een nieuwsbrief kan bijdragen aan meer omzet? Daarom is het belangrijk dat je nieuwsbrief opvalt.
    Zorg dus voor pakkende titels en gebruik afbeeldingen en video's. Motiveer lezers om in actie te komen door het gebruik van klikbare teksten of klikbare buttons.

    Daarnaast is het belangrijk om een vast schema aan te houden voor het versturen van je digitale nieuwsbrief. Doe dit minimaal eens per twee weken, anders is de kans groot dat abonnees je vergeten en zich uitschrijven. 

    Schrijf je een "actie" nieuwsbrief met een (korting)actie, plaats dan een duidelijk (product)afbeelding, duidelijke actiekorting en een klikbare button zodat je bezoekers naar je webshop krijgt. Meer betalende klanten en meer omzet.

  4. Schakel soms een professionele copywriter in

    Niemand weet zo goed iets over je bedrijf te schrijven als jezelf. En toch kan het voorkomen dat je inspiratieloos bent. Of het schikt je niet om een pakkende nieuwsbrief te schrijven.

    Laat de kans om je nieuwsbrief te versturen in ieder geval niet verloren gaan. Doe dan af en toe een beroep op een professionele tekstschrijver of een "schrijfgrage" collega. Laat  voor jou een aantrekkelijke nieuwsbrief schrijven. Zorg wel dat de schrijfstijl en "tone of voice" aansluit op de reeds verzonden nieuwsbrieven.   

  5. Je komt er niet onderuit...!

    Geen tijd? Dan vraag je een collega om hulp of je huurt een professionele copywriter in om dit een keer voor jou op te pakken.

    Zin, tijd of motivatie ontbreken? Maak elke twee weken een uurtje vrij om ervoor te gaan zitten en verzamel gedurende deze twee weken interessante onderwerpen.

    Geen idee hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt? Twee-wekelijkse verzending zorgt voor betere resultaten dan een keer per maand.

    Weet je niet welke content je doelgroep belangrijk vindt? Verdiep je in je doelgroep en stel je doelgroep zo af en toe een vraag. Of test met verschillende onderwerpregels (voeg urgentie toe, zoals: "deze aanbieding is alleen op vrijdag").

    Bekijk altijd de verzendrapportages om beter te scoren. Dan zie je direct welke nieuwsbrieven het meest gelezen worden, hoe vaak er op een link is geklikt. En met een Google Analytics integratie zie je ook hoeveel bezoekers via je nieuwsbrief op je website/shop komen. Zo weet je direct wat je doelgroep waardevol vindt. 

Daadwerkelijk nieuwsbrief resultaat zien?

Allereerst tijd besteden aan je nieuwsbrief én daadwerkelijk met regelmaat je nieuwsbrief versturen. Ik zeg altijd "zonder actie, geen resultaat".

Ga vooral testen met een pakkende email onderwerpregel, teksten, afbeeldingen, "oproep-tot-actie"-knoppen, verzendfrequentie en verzendtijdstippen. Vind constant verbeteringen en oplossingen om er achter te komen wat het beste effect heeft op jouw abonnees.

Bekijk en analyseer je eigen nieuwsbrief rapportages en weet uiteindelijk hoe en wanneer je de beste resultaten behaalt. Succes!

Wil je meer succes tips?

Kunnen krachtige woorden je open ratio verhogen?