7 tips voor nieuwsbrieven met effect

7 tips voor nieuwsbrieven met effect

Denk je ook wel eens - wat zal ik nu schrijven in mijn nieuwsbrief? Als dat zo is, dan ben je niet alleen. Één van de meest uitdagende problemen bij een nieuwsbrief is het steeds weer bedenken van onderwerpen en artikelen om je lezers steeds weer te boeien.  

En het is waar dat je met e-mail nieuwsbrieven geweldige voordelen kan bereiken. Je moet er echter wel wat voor doen. Geweldige teksten schrijven die je lezers prikkelen en aanzetten tot actie.

Maar wat maakt een stuk tekst dan zo aantrekkelijk?
Dat hangt van je doelgroep af:

  • Als je lezers voornamelijk kopers zijn dan doorzoeken ze je nieuwsbrief op koopjes.
  • Leergierige lezers zijn juist weer op zoek naar de laatste onderzoeken, laatste nieuwtjes of rapporten.

Hieronder zijn 7 tips die je helpen met het schrijven van attractieve artikelen voor je lezers.

Schrijf een aandachttrekkende email onderwerpregel
De onderwerpregel van je email nieuwsbrief bepaalt of je email opvalt of niet. En nog een feit, 33% van de e-maillezers openen je email alleen al op basis van de onderwerpregel. Enkele onderwerpregels:  

  • Leer hoe je je huis verkoopt als een professionele makelaar
  • Heb je jouw gratis handleiding ontvangen?
  • Hier zijn 7 manieren om je website inschrijving met 250% te verbeteren
  • Hier zijn 20 dingen die je absoluut niet kan missen.

Schrijf tekst met je doelgroep in gedachte
Je teksten moeten waardevol en relevant zijn voor je lezersgroep. Je informatie moet je lezers helpen om hun probleem op te lossen. Hier zijn enkele voorbeelden:  

  • Geef links naar websites in je branche
  • Geef een speciaal rapport
  • Geef een gratis video training
  • Geef Tips van de Week  

Volg de trends in je vakgebied
Om steeds weer met relevante en actuele informatie te komen zul je de trends moeten volgen. Volg onderzoeken, studies en nieuws. 

Abonneer je op nieuwsbrieven van trendsetters in je vakgebied
Je mag jezelf een expert in je vakgebied vinden. Dat betekent nog niet dat je niet van anderen kunt leren. Volg daarom trendsetters waardoor je steeds weer op de hoogte blijft. Vervolgens deel je nieuwe ideeën met je lezers.

Geef actuele informatie aan je lezers
Deel je eigen ervaring en inspireer je lezers, gebruik foto's en video's, biedt hulp aan door jouw product of dienst te gebruiken, 

Schrijf je teksten als een dialoog
Schrijf zoals je praat. Woorden als "jij" en "jouw" geven een persoonlijke tintje. 

Neem een "oproep-tot-actie" op in je artikel
"Call-to-action" zoals blauwe tekstlinks zijn essentieel om je lezer aan te zetten tot actie. Enkele populaire voorbeelden zijn: Leer meer, Klik hier, Schrijf je in, Download, Lees meer.