Bewaak je account reputatie

Bewaak je account reputatie

Bij Nieuwsbriefsysteem houden we van gemak en kwaliteit. We vinden dat nieuwsbrieven versturen eenvoudig en effectief moet zijn. Het verzamelen en beheren van goede e-mailadressen kan toch best veel tijd in beslag nemen als je e-mailadressen één voor één handmatig controleert op kwaliteit. Daarom heeft Nieuwsbriefsysteem het nieuwe feature Account Reputatie Score toegevoegd op de Account Overzichtspagina.

Met deze reputatie score heb je een indicatie hoe wij je nieuwsbriefverzending beoordelen én heb je een goed beeld hoe je e-mail nieuwsbrieven door je abonnees worden ontvangen. De reputatie score heeft een waarde tussen de 0% en 100% en wordt onder andere beïnvloed door je bounce-, block-, spam- en andere fout percentages.

Hoe wordt de account reputatie berekend?

De account reputatie score is een evaluatie van de kwaliteit van de e-mailadressen van abonnees in je verzendlijsten. De reputatie score wordt berekend op basis van reputatie bepalende variabelen zoals:

  • Het percentage e-mails dat zonder afwijzing door bouncers, afgeleverd kan worden.
    Dit percentage geeft niet aan of de e-mail wordt afgeleverd in de e-mail inbox of de reclame folder – maar laat wel zien welk percentage van de verzonden e-mails nooit gezien wordt door de abonnees.
  • Het percentage onbekende e-mailadressen.
    Dit zijn adressen die nooit hebben bestaan, niet meer bestaan of niet meer gebruikt worden door de eigenaar. Het versturen van een nieuwsbrief aan onbekende mailadressen heeft een zwaarwegend negatief effect op de reputatie score.
  • Het percentage spam klachten.
    Elke spam klacht komt van een abonnee die je e-mail nieuwsbrief als ongewenst afwijst bij een mailbox provider zoals Outlook, AOL of Hotmail. Als de mailbox provider het klachten percentage te hoog vindt, dan worden je nieuwsbrieven afgeleverd in de reclame / spam folder. Dit heeft een zwaarwegend negatief effect op de reputatie score.
  • Het percentage afmelders.
    Het is normaal dat mensen zich afmelden voor een abonnement wanneer de interesse wijzigt. Een afmelding is echter negatief wanneer wordt afgemeld doordat de nieuwsbrief oninteressant informatie aanbiedt, het betreft hier dus een ontevreden abonnee. Als het afmeldpercentage hoger dan normaal is, is dit negatief voor de reputatie score.    

Waar wordt de account reputatie voor gebruikt?

We monitoren regelmatig de account reputatie van onze klanten om misbruik en ongewenste verzendingen te voorkomen. Onze algemene richtlijn voor de account reputatie drempelwaarden is als volgt:

  • Reputatie boven 90%: goed! Hieruit blijkt een goede verzendreputatie waarbij abonnees met goede e-mailadressen je nieuwsbrief waarderen en graag ontvangen.
  • Reputatie tussen 80% en 90%: matig. Neem zelf actie om reputatie problemen met je verzending op te lossen.
  • Reputatie lager dan 80%: slecht. Vereist nader onderzoek en verbetering. Er kan contact met je worden opgenomen en je account kan tijdelijk of permanent worden afgesloten.  

Waarom is reputatie belangrijk?

Reputatie is belangrijk voor elk bedrijf dat e-mail nieuwsbrieven gebruikt om omzet te verhogen, bezoekers naar een website of webwinkel te trekken, klant tevredenheid te verhogen of om de merkbekendheid te vergroten.

De sleutel om deze doelen te bereiken is om voor elkaar te krijgen dat de e-mail nieuwsbrief uiteindelijk in de e-mail inbox wordt afgeleverd, zodat abonnees ze kunnen openen en actie nemen.

Hoe verhoog je de reputatie score?

Neem alleen e-mailadressen in je verzendlijst op waarvan je toestemming hebt om die een (marketing) nieuwsbrief te versturen. Dit zijn e-mailadressen van klanten of e-mailadressen van contacten die hebben aangegeven graag je nieuwsbrief te willen ontvangen.

Wij adviseren:

  • bij het verzamelen van nieuwe e-mailadressen alleen gebruik te maken van een aanmeldformulier met een dubbel opt-in proces.
  • nooit e-mailadressen te kopen.
  • altijd je verzendlijst met e-mailadressen schoon te houden. Dit verzorgt Nieuwsbriefsysteem volledig geautomatiseerd door e-mailadressen altijd te kenmerken als actief, bounced of afgemeld. Hierdoor wordt alleen aan actieve e-mailadressen een nieuwsbrief verzonden wat goed is voor je reputatie.
  • maak het voor abonnees super makkelijk om onmiddelijk via een uitschrijflink uit te schrijven voor je nieuwsbrief. Zo voorkom je spam klachten.
  • en verstuur alleen een nieuwsbrief met de beste en meest relevante informatie in de frequentie die je vooraf hebt toegezegd. Zo voorkom je ontevreden afmelders.

Met de Account Reputatie Score heb je nu snel inzicht in de kwaliteit van e-mailadressen, weet je wanneer je actie moet nemen en weet je of je nieuwsbrief bij je abonnees afgeleverd kan worden.