Nieuwsbrief versturen en contact houden

Nieuwsbrief versturen en contact houden

Vandaag speelde ik één van mijn favoriete afspeel lijsten in Spotify af en hoorde weer eens het nummer "Running Wild". Echt een geweldig nummer van zangers Odeke.

Toen dacht ik ... wow, zo werkt dat met nieuwsbrieven ook.

Nieuwsbrieven onderhouden een wederzijdse "relatie" met je abonnees. Nieuwsbrieven werken als een "emotionele trigger", halen herinneringen naar boven en houden zo het contact en de gedachten aan jou of je bedrijf warm.

Uit het onderzoek van McKinsey blijkt dat we in 2015 gemiddeld 125 emails per dag ontvangen en 13 uur per week met emails bezig zijn. Emails hebben zo een belangrijke plek in ons leven veroverd. Het is dé manier om snel met je doelgroep, klanten en geinteresseerden in contact te blijven.

Daarbij is de email inbox, de omgeving waar je klant of abonnee veel en vaak aanwezig is en waar hij volledige controle over heeft. Daarom worden emails veel vaker gelezen dan vluchtige social media updates die meestal niet gezien worden. 

Een groot misverstand is dat nieuwsbrieven weinig gelezen worden of dat klanten ze zelfs irritant vinden. Uit onderzoek blijkt dat e-mail online verkopen stimuleert. Email nieuwsbrieven zijn hot.

Steek dus meer tijd in nieuwsbrieven.   

5 gouden tips voor je nieuwsbrief 

  • Val op. Zorg er met een actiegerichte onderwerpregel voor dat je nieuwsbrief opvalt tussen al die andere emails. Bijvoorbeeld "5 dingen die je morgen absoluut nodig hebt" in plaats van "5 dingen". Voor je abonnee wordt het selecteren en openen van je nieuwsbrief dan veel makkelijker.
  • Verstuur regelmatig je nieuwsbrief. Laat iets van je horen.  Als je abonnees niet regelmatig een email van je ontvangen vergeten ze makkelijk dat ze zichzelf ooit hebben aangemeld.
  • Vaker mailen. Abonnees vinden dat leuk. Anders hadden ze je nieuwsbrief niet aangevraagd. Mail je eens per maand dan heb je het risico dat mensen zich afmelden omdat ze je vergeten zijn of denken dat je ongevraagd mails stuurt. Als je weinig mailt worden nieuwsbrieven dus sneller gezien als ongevraagde reclame. Abonnees waarderen je betrokkenheid als je vaker mailt,  "problemen oplost" en ze helpt. 
  • Vertel eens een verhaal. Je abonnee staat op jouw verzendlijst en verdient een nieuwsbrief te ontvangen zoals je die zelf ook graag ontvangt. Een nieuwsbrief met je beste tip of onweerstaanbare aanbieding. Of vertel iets geweldigs wat je hebt meegemaakt of wat er staat te gebeuren. Abonnees zijn dol op verhalen.
  • Voorkom fouten. Je abonnee herkent ook een nieuwsbrief die te snel of slordig is samengesteld. Neem daarom de tijd om je nieuwsbrief samen te stellen. Plan het samenstellen van je nieuwsbrief in je agenda zodat je nooit op het laatste moment je nieuwsbrief gaat "afraffelen". Je abonnee waardeert aandacht voor detail en omgekeerd laat je zien dat je de abonnee waardeert. Behulpzaam bij het voorkomen van fouten is ook de  Checklist om je nieuwsbrief te versturen 

Tot slot

Het voordeel van het regelmatig versturen van een nieuwsbrief is dat je voorspelbaar wordt en je abonnee weet wanneer je nieuwsbrief verschijnt. Rond de ontvangstdatum wordt je nieuwsbrief dan ook direct geopend.

Zo blijven abonnees je herkennen en onthouden. Je abonnees waarderen je tips, verhalen en aanbiedingen echt wel, daarom staan ze toch op je nieuwsbrief verzendlijst. Maak je onvergetelijk. 😉