Black Friday en Cyber Monday

Black Friday en Cyber Monday

De uit Amerika overgewaaide Black Friday feestdag brak in 2015 in Nederland door. Toen deden er nog maar een handjevol bedrijven mee. Inmiddels zijn Black Friday en aansluitend Cyber Monday in ons land een bekend fenomeen als dagen vol kortingen.

Als winkelier of webshop hebt je er baat bij om je acties ruim voor de effectieve start van Black Friday te promoten. Loop geen omzet mis!

Waar is Black Friday ontstaan

Thanksgiving Day is een populaire feestdag in Amerika en Canada. Een familiedag en een dankdag voor alle goede dingen die er zijn. In Amerika is Thanksgiving de vierde donderdag in november. Op de vrijdag er na is het Black Friday, een dag met een heel ander karakter – een feestelijke koopjesdag.

Er gaan verhalen dat de naam is afgeleid van de grote verkeersdrukte op de dag na Thanksgiving. Een ander verhaal is dat bedrijven in deze periode zwarte cijfers maken doordat mensen flink inkopen voor de eindejaars feestdagen doen.

De vrijdag na Thanksgiving is dus Black Friday waarbij voornamelijk winkeliers de voorraden op maken. Om mensen naar de winkels te trekken, adverteren winkels met speciale aanbiedingen.

De maandag na Black Friday wordt Cyber Monday genoemd en is het digitale antwoord op Black Friday. Met Cyber Maandag doen steeds meer Nederlandse webshops mee aan de online uitverkoop met extreem hoge kortingen.

Black Friday in Nederland

Inmiddels is Black Friday ook in ons land bekend als een dag vol kortingen. Iedereen doet er aan mee, zelfs de bloemist om de hoek.
Nederlanders zijn dol op deze dag met forse kortingen en kijken vol verwachting uit naar alle aanbiedingen die online bekend gemaakt worden. Black Friday deals zijn veelal niet te evenaren.

Onderzoek toont aan dat consumenten op Black Friday twee keer meer aankopen doen dan op een normale novemberdag. In 2017 hebben Black Friday en Cyber Monday weer alle verkooprecords gebroken, omzetgroei en vijf keer meer online bezoekers.

En nu actie

Mis Black Friday niet. Wees de eerste met het trekken van aandacht van consumenten. Vraag bijvoorbeeld aan je bestaande klanten om jouw acties te promoten in hun sociale netwerk.

Bied alleen écht goede deals aan, denk aan:

  • Producten waar je met een hoge korting nog steeds een goede marge hebt. 
  • Producten met een goede marge die je goedkoper kunt aanbieden.
  • Populaire producten waar je een klein verlies op kunt maken.

Uit verschillende studies blijkt bovendien dat e-mail het meest winstgevende marketingkanaal is. Stel je informatie ook beschikbaar via je nieuwsbrief.

Kondig in meerdere e-mails aan dat jij ook een Black Friday actie hebt. Maar zorg er voor dat je de actie zelf zo laat mogelijk bekend maakt. Met name omdat je anders in de dagen ervoor een tegenvallende omzet kan ervaren.

Zorg er voor dat mensen uitkijken naar je deals. Het is maar één keer per jaar Black Friday! Pak je kans!